A végső fázis
Gazdag
vagyok.
Nagyon
gazdag…annak születtem.
Ezért
aztán megengedhetem magamnak, hogy legyenek valódi dolgaim is.
Persze
belátom, hogy nem lehet minden igazi körülöttem, úgy, ahogy gyermekkoromban, de
törekszem arra, hogy ne szakadjak el teljesen a valóságtól.
A házam tele van régi bútorokkal, amiket még a szüleim, és a
nagyszüleim vásároltak. Makacsul ragaszkodom hozzájuk, pedig egyszerűbb, és
menőbb lenne az illúzió-diszkekkel nap, mint nap más berendezést varázsolnom magam
köré. Egyszerűbb lenne követni az illékony divatot, ahogy azt a legtöbben
teszik. A vetített bútorokról nem kell letörölgetni a port, de én valahogy
mégsem tudok megválni a kedves, megszokott, masszív daraboktól.
Gardróbomban
valódi ruhák, cipők, és kiegészítők tömkelege. Mozdulni is alig lehet a
rengeteg cucctól, de nincs szívem kidobni közülük egyetlen egyet sem.
Valamennyi volt már rajtam többször is, de még mindig nem untam rájuk.
Már sok éve nem vettem egyetlen egy új darabot sem.
Valamikor
régen imádtam vásárolni. Kedvenc szórakozásom volt végigböngészni a kis
butikokat, a nagyáruházakat, és hazahordani millió hasznos, és haszontalan
dolgot. Később, a kényelem kedvéért, na és persze az újdonságnak behódolva a
hálóról rendeltem meg a sok-sok hasznos, és haszontalan vacakot. Mikor egyszer
kedvem támadt a változatosság kedvéért személyesen vásárolgatni, megdöbbenve
tapasztaltam, hogy egyszerűen nincsenek már se kis boltocskák, se nagyáruházak.
Az Internetes vásárlás teljesen kiszorította őket.
Aztán rövid idő alatt az illúzió-diszkek teljesen
kisöpörték a piacról a valódi tárgyakat. A hálón már csak az univerzális,
szürke kezeslábast lehetett megrendelni, és a hozzá való illúzió-diszkeket.
Még
mindig nem tudom magam rászánni, hogy felvegyem azt a ronda kezeslábast, amit a
diszkek akár percenként a legújabb divathoz tudnak illúzionálni. Több-ezer
variációt élvezhetnék végig magamon a virtuális tükör előtt, de én
megmagyarázhatatlanul ragaszkodom az én pár-száz valódi darabomhoz, amik
valóságosan rám simulnak.
Sajnos vannak olyan dolgok, amiket diszkek nélkül már nem tudok
megoldani.
Itt vannak például az ablakok.
A
ház, amiben lakom, a szüleim idejében még egy csupa virág, csupa zöld kert
közepén állt.
Még
gyerek voltam, amikor a növények pusztulni kezdtek. Sorban sárgultak,
fonnyadtak, szürkültek el. Aztán anyám egy napon könnyes szemekkel kapcsolta rá
az ablakokra az illúzió-diszkeket. Azóta nem is láttam, hogy mi van odakint.
Nem merem kikapcsolni az ablak-diszkeket, amik változatos, szebbnél szebb
panorámákat varázsolnak az ablakokra, mert félek attól, amit a színes képek
eltakarnak.
Aztán itt van az étkezés.
Sajnos
már ezt sem lehet a diszkek nélkül megoldani.
Néha
rám tör a nosztalgia, és visszagondolok gyermekkorom ebédjeire…
Anyám
nagy porcelántálban hozta be a gőzölgő levest…Letette az asztal közepére, és
sorban szedett belőle a tányérjainkba. Galuskák, puhára párolt zöldségek,
ízletes húsok úszkáltak az aranyló, illatozó lében. Aztán következtek a sültek,
a gyümölcsök, a sütemények.
Később,
mikor már én neveltem ebben a házban a lányomat, csak egyszerű, gyors-ételek
kerültek az asztalra. A félkész ételek, az egyre ügyesebb konyha-robotok az
instant készítmények ideje volt ez. De a mostani helyzethez képest még ez is
lukulluszi lakoma volt. Megvettem mindent, ami gyors volt, és egyszerű, mert
sajnáltam az időt a konyhai pepecselésre. Most meg már csak az univerzális
pempő van
az
íz-diszkekkel. Most már bánom, hogy sajnáltam az időt a konyhaművészetre, de
akkor ez így volt menő, így csinálta mindenki.
Miért
pont én ne kapkodtam, és rohantam volna…
Reggelenként a konyharobot elénk tette a reggelit,
aztán már futottam is le, a garázsba. Bevágtam magam az automata autóba, zenét,
ablak-diszket kapcsoltam be, és úti célomnál szintén egy zárt garázsba ugrottam
ki. Zárt pályán közlekedtem, zárt garázsból zárt garázsba, útközben
ablak-diszkek között. Aztán lift, iroda…este, hazafelé ugyanez fordítva.
Az
ablak-diszkek, a konyharobotok, és a mindenféle más kiszolgáló robotok
kényelmessé tették az életünket, és mi csak sodródtunk a múló idővel, a
trendekkel, az illékony divatokkal…
A
divat pedig eszeveszett sebességgel változott, és magával sodort mindenkit.
Észre sem vettük, merrefelé haladunk, csak
hajszoltuk a legújabbat, a trendit, a menőt. És állandóan attól rettegtünk,
hogy lemaradunk…
A
szüleim annak idején még az akkori szokások szerint összeházasodtak, és
felneveltek engem.
Csak
idős korukban jöttek rá, hogy ők voltaképpen nem is illenek össze, nincs
szükségük egymásra, és csak zavarják egymást. Nemrég külön-külön költöztek
szanatóriumba, ahol elsőrangú ellátásban részesülnek. Nem is tartják a
kapcsolatot. Rajtam keresztül hallanak néha egymásról.
Az én időmben már nem volt divat a házasság.
Egy
futó kalandból összeszedtem egy gyereket, és egyedül neveltem fel. Akkor ez
volt a trendi, a legtöbb nő ezt így csinálta.
Volt
még néhány futó kapcsolatom, de mivel ezek inkább fárasztóak voltak, mint
izgalmasak, egy idő után teljesen felhagytam az efféle kísérletekkel. Napközben
elfoglalt a munkám, és a gyereknevelés, szabadidőmben pedig ott voltak az
élmény-diszkek, a szex-diszkek. Mivel elég pénzem volt a diszkekre, szexuális
életem elég változatos volt. Volt rá lehetőségem, hogy mindig a legújabb,
legizgisebb klipeket töltsem le a hálóról. Saját lejátszóm is volt, így nem
kellett a szórakoztató centrumokba járnom, mint a több-millió kispénzűnek, akik
képesek napi húsz órákat is dolgozni, csak hogy pár percre bejuthassanak egy
lejátszóhoz.
Aztán a munka a reklámügynökségnél, és a gyereknevelés egyre kevesebb
időmet foglalta le.
A
munkámat nagyrészt itthonról is el tudtam végezni. Nem volt rá szükség, hogy az
automata autóval, később, miután ezek kimentek a divatból, a zárt kapszulákkal
egyik helyről a másikra menjek. Hosszú évek óta ki sem tettem a lábam a
házamból, mivel szinte minden házhoz jött.
Akkor
már a lányom is a hálón keresztül végezte az iskolát, és játszott az akkor még
létező barátaival. Aztán a konyharobotokat is teljesen kiszorította az
univerzális pempő, a szájba vehető, lágy csővel, és a hozzá való íz-diszkekkel.
Lányom tíz évesen már teljesen önellátó volt, csak én erőltettem még egy ideig
a közös étkezést, és az egyre rövidebb, tartalmatlanabb beszélgetéseket.
Éltem a gazdagok életét, és mindent elfogadtam, amit a trendek diktáltak,
és a pénzem lehetővé tett. Időm nagy részét a hálóról letöltött utazós, extrém
élményes, és szex-klipek élvezetével töltöttem. A klipek változatos élményekkel
szórakoztattak, rafinált élvezetekkel kényeztettek.
Éltem
gondtalanul, és gondolattalanul, ahogy a hozzám hasonlók valamennyien.
Először akkor estem gondolkodóba, amikor a lányom nem hozta haza az
unokámat.
A
lányom akkor huszonhat éves volt. Máig sem tudom, hogy voltaképpen miért mondta
el, hiszen már hosszú évek óta alig beszéltünk, annak ellenére, hogy egy házban
éltünk. Elmondta, hogy aláírta mindkét dokumentumot. Azóta nem beszéltünk…
Az
egyik dokumentumon beleegyezését adta ahhoz, hogy petesejtjét
megtermékenyítsék, a kellő időben pedig szervezetéből kiemeljék. Ezzel eleget
tett állampolgári kötelezettségének.
A
másik dokumentumon jogilag törvényes örökösének ismerte el a magzatot, és
lemondott a személyes kapcsolattartás jogáról. Szóval befizette egy elsőrangú
inkubátor-intézetbe, az utána következő bentlakásos iskolába, nagykorúsága
elérésének idejére pedig letétbe helyezett egy jelentős összeget. Így anyagilag
gondoskodván róla letudta anyai kötelességeit is.
Addig mindig engedelmesen sodródtam az árral, de
akkor valahogy összefacsarodott a szívem arra a gondolatra, hogy nem láthatom
az unokámat. Nem vehetem a karomba, nem hallhatom a gőgicsélését, az első
szavait, nem segíthetem az első lépéseit…
Valami
iszonyú fájdalom, búbánatos nosztalgia tört rám.
Elsöprő
erővel törtek fel memóriám mélyéről azok az emlékképek, amik anyámat, nagyanyámat
idézték fel. Nagyanyámat éreztem magam körül, ahogy kisgyermekként az ölében
ülök…Anyámat láttam, ahogy kanalanként adogatta a számba azt a felejthetetlen
ízű krumplipürét…
Pénzemnek köszönhetően el tudtam érni, hogy születése után pár héttel hazahozhattam
a pici lányt.
Akkor
költöztem át a nagy háznak abba a szárnyába, ahol még voltak igazi bútorok,
igazi ruhák, igazi edények, könyvek, még működő konyharobot, és tekintélyes
mennyiségű tartós élelmiszerkészletek. Valóságos Robinsonként éltem saját házam
régóta lakatlan részében. Megpróbáltam visszatérni a közelmúltban még létező,
valódi dolgok világába, hogy a picit én nevelhessem, ne a gépek és a klipek…De
erőfeszítésem teljesen eredménytelen volt.
Mire
a kicsi akkora lett, hogy fel tudta volna fogni, mit eszik, mit visel, mivel
játszik, addigra elfogytak a felhalmozott élelmiszerkészletek. Mivel ilyesmit
már nem gyártottak, nem tudtam semennyi pénzért sem beszerezni semmi valódi
élelmiszert. Kénytelen voltam áttérni az univerzális pempőre. Mivel a pempő az
íz-klipek nélkül ehetetlen volt, unokám lassan megismerkedett a klipek, az
illúziók, a gépek, a mindent átölelő háló világával.
Ez az időszak mégis emlékezetes, és szép volt.
Mivel
volt itthon impresszió-leolvasóm és klip-rögzítőm, ezekben az években nem csak
a családi vagyon és a tőzsde hozott számomra sikereket és jövedelmet, hanem az
általam létrehozott íz-klipek is. Felidéztem magamban nagyanyám régi ebédjeit,
és ezeket a klipeket adtam unokámnak az univerzális pempő mellé. Próbáltam számára
valamit átmenteni abból a világból, amit ő nem tapasztalhatott meg. Ezeket a
nosztalgikus klipeket elég jó áron tudtam forgalmazni a hálón is…egy darabig.
Aztán hirtelen nem kereste őket senki. Ez nagyjából akkor volt, amikor unokám
is ráunt az én többgenerációs szakácsművészetemre.
Mire észbe kaptam, valami már visszavonhatatlanul elmúlt. Megritkultak
köztünk a beszélgetések, és a kislány miután már egyedül is tudta kezelni a
pempő-gépet, egyedül is megtalálta a hálón a játék-programokat egy napon becibálta
a szobájába a pempő-automatát, fejére tette a virtu-sisakot, és bezárkózott.
Bezárkózott a szobájába és önmagába. Azóta sem beszéltünk…Ennek már több, mint
tíz éve…
Most pedig elszánta magát arra lépésre, amitől kiráz
a hideg…
Betöltötte
a tizenhatot…nagykorú…megteheti. Én pedig nem tehetek semmit.
Talán
szólnom kéne az anyjának…a lányomnak…a lányomnak, aki azt sem tudja, hogy itt
él a házban a gyermeke…
Csak
ülök teljesen elkeseredve egy valódi, nagy, nehéz fotelban és azon töprengek,
hogyan is jutottunk idáig…
A nagyanyám sokszor elmesélte, hogy mennyit veszekedtek vele a szülei
azért, mert tanulás helyett állandóan kalandregényeket, és sci-fit olvasott. Ha
éppen nem a könyveit bújta, akkor meg a haverokkal lógott a moziban.
Nagyanyám
azért veszekedett az anyámmal, mert ő tanulás helyett állandóan a tévé, meg a
DVD előtt ült.
Velem azért veszekedett az anyám, mert én tanulás ürügyén állandóan a
számítógépet nyúztam. A tananyag helyett játék-programokat, zenei klipeket, és
akció-filmeket töltöttem le a hálóról. Naphosszat játszottam az ügyességi-, és
az ölős játékokkal. Kedvencemmel, az űrhajó-szimulátorral órákig tudtam
bolyongani a létező, és a kitalált világok végtelenjében.
Én azért veszekedtem a lányommal, mert ő naphosszat le sem vette a fejéről
a virtu-sisakot. A tanulás őt sem érdekelte, tudatlanul élvezte végig mindazt,
amit az élmény-klipipar nyújtani tudott. Szinte öntudatlanul repülte, hajózta,
sziklamászta, feküdte körbe a Föld legszebb, legizgalmasabb, legextrémebb
helyeit. Magától értetődően élvezte magán a létező legszebb, legkülönösebb,
legvagányabb ruhákat, ette végig a világ összes étlapját, élvezte végig az
összes kitalált kalandot. Testileg sértetlenül, teljes biztonságban élte át a
legdurvább kábítószerek hatását, a legkiagyaltabb szexuális kalandokat, a
mazo-klipek piranha, tigris, és ufonauta támadásait… A fájdalom, és az
élvezet-klipek neki egyformán csak izgisek, vagy már unalmasak voltak.
Az
unokám pedig tizenhat évesen már ráunt az élmény-klipekre is.
Őt
már csak a „nirvána-klipek” érdekelték.
Az N-klipek…Ez a legújabb őrület.
A
fogyasztói vágyak netovábbja, és a befektetők kedvence egyaránt…
A
fogyasztók azért kattantak rá, mert az N-klipek esetében nem kellett a
bonyolult, kiagyalt cselekményt követni, nem kellett semmilyen ismeretanyag,
vagy tudás ahhoz, hogy a szimbólumokat, az utalásokat, az összefüggéseket
megértsék. Nem kellett tudni, hogy mit is szimulál a klip, mivel nem szimulált,
és nem ábrázolt semmit.
A gyártók, forgalmazók hatalmas nyereséget söpörtek be, mert az
N-klipek előállításához nem kellettek ötlet-emberek, írók, látványtervezők,
művészek, alkotók, szereplők, impresszió-leolvasók, kliprögzítők, se jelmez, se
díszlet, se kellékek…Az élmény-klipeket gyártó stúdiók teljesen feleslegessé
váltak felszerelésükkel, és alkotógárdájukkal együtt. Csak egy számítógép
kellett, ami véletlenszerűen keverte a már korábban rögzített, és a gép által
alkotott impressziók variációinak, és kombinációinak végtelenjét.
A nagyszüleim vagyona még a tengeri szállítmányozásban, az
olajfinomítókban és csak kis részben az elektronikai iparban működött, és
gyarapodott.
Amikor
anyámtól átvettem a vagyon kezelését, már majdnem az egész átcsúszott az
elektronikába, és a reklámiparba. Figyelmetlenségemnek, és nemtörődömségemnek köszönhetően
mostanra már minden szépen átszivárgott a klip-iparba. Soha nem vettem a
fáradságot, hogy átgondoljam a befektetéseimet. A szöveges részeket mindig
lusta voltam végigolvasni, csak a számokat néztem, és pénzemet oda
irányítottam, ahol az adatok kedvező nyereséget ígértek.
Csak a napokban jöttem rá, hogy pontosan azt pénzelem, ami ellen
megpróbáltam harcolni, aminek megpróbáltam ellent állni. Felmerült bennem az az
ötlet, hogy kivonom a pénzem az N-klipiparból, de miután utánanéztem a hálón,
rá kellett jönnöm, hogy ez most már lehetetlen. Minden létező más iparág már
egy ideje az N-klipipar beszállítója vagy tulajdona volt.
Szóval
most már késő…
Mikor az unokám a hálón keresztül közölte velem, mintegy búcsúzóul a
döntését, valami megszakadt bennem. A szívem összetört, és a szemem kinyílt…de
már későn…
- Ez a végső
fázis. Az N-klipek világa beszippantja egész civilizációnkat, és beteljesíti
önpusztító hajlamainkat…- gondoltam.
Magam is kipróbáltam egyszer egy N-klipet. A virtuális játékok, a virtu-sisak,
a színes, hangos, illatos, ízes, tapintható élmény-klipek után az N-klip volt a
legújabb. Mint minden újat, természetesen ezt is kipróbáltam. De megrémültem
tőle.
Mikor felvettem a virtu-sisakot, és testemen szétfutottak a fürge, kis
szenzorok, valami olyasmire számítottam, amit az élmény-klipeknél már
megszoktam; laza kis történet, válogatott, rafinált élvezetek, extrém élmények,
érzések, érzetek…
De az N-klip egészen más volt.
Nem
volt semmiféle történet, semmi történés…Nem szerepeltek a klipben emberek,
tájak, tárgyak, semmi konkrét megfogható, és felfogható, semmi ismerős dolog,
semmi a régi, ma már csak a klip-stúdiókban virtuálisan előállított a valódi
tárgyak világát szimuláló dolog. Az N-klipek nem szimuláltak, és nem ábrázoltak
semmit.
Hangok,
fények, színek, ritmusok, hideg, meleg, gyönyör és fájdalom, hullámzás,
zsibbadás, emelkedés, süllyedés, zuhanás, szédülés, rezgések, mozgások, és
mindezek kombinációi…Az N-klip minden érzékszervet totálisan bombázott
szeszélyes, felfoghatatlan és kiszámíthatatlan szisztémájú impulzusaival. A
variációk és kombinációk száma pedig végtelen volt.
Éreztem, hogy akit ez a varázs magával ragad, az többé nem szabadul, és
nem is akar szabadulni. Nekem elég volt egyszer. Soha többé nem próbálkoztam
vele.
Aztán
az N-klipek rövid idő alatt teljesen kiszorították a régi élmény-klipeket. Egy
ideje már csak az idősebbek néztek bele olykor egy-egy élmény-klipbe, a
fiatalok nem igényelték az effajta ósdi élményeket. Már a tömegek számára épült
szórakoztató centrumokban is legtöbben az N-klipeket keresték. Aki pedig
megengedhette magának anyagilag, az a végleges bekötést választotta.
Az N-klipek élvezetéhez már nem volt feltétlenül
szükség az egész emberi testre, elég volt hozzá a testből kiemelt, a központi
gépre rákötött agy is.
Tegnap nagykorúvá vált unokámnak pedig volt rá elég pénze, hogy az
elkövetkező száz évre befizesse magát a központi stúdióba.
Mikor
megkaptam az üzenetét a hálón keresztül, azonnal utánanéztem, és megtudtam,
hogy az átutalás már egy órája megtörtént.
Nem megyek be a szobájába…az üres szobájába…
Csak
ülök itt, a nagy plüssfotelban, szemben az ablakkal, és azon gondolkodom,
egyszer talán kikapcsolom az ablak-klipeket. Nem tudom, lesz-e hozzá valaha is
elég lelkierőm, és nem tudom, hogy van-e értelme. És nem tudom, hogy akarom-e.
…Egyáltalán
akarok én valamit?
…Akartam én
valaha is valamit?
…Vagy csak
ülök itt, a végső fázis kellős közepén, és várom, hogy mikor omlik össze
minden, hogy végre maga alá temessen?
Forrás: |